جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 6:16:54 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:71306
  • زمان انتشار:سه شنبه 11 ارديبهشت 1403-9:40
  • کاربر:

اگرچه آمریکا به دنبال محدود کردن دسترسی چین به بازار فولاد و آلومینیوم آلمان است، اما چین برای هشتمین سال متوالی، برترین شریک تجاری آلمان انتخاب شده. چین در حال گسترش بازارهای خود به اتحادیه اروپا است.
جنگ فولادی آمریکا با چین و روسیه در زمین آلمان

به گزارش بیرونیت به نقل از اتاق ایران آنلاین، در هشتاد و ششمین گزارش از سلسله گزارش های «پایش تحولات تجارت جهانی» مجموعه ای از تحولات اخیر در دولایه جهانی و منطقه ای محیط ژئواکونومیک ایران ارائه شده و خلاصه ای از آخرین گزارش ها و انتشارات بین المللی در قالب بخش پژوهش ها و کتاب های تازه، ارائه شده است.

در حالی که چین در حال گسترش بازارهای خود به اتحادیه اروپا است و در سال ۲۰۲۳ برای هشتمین سال متوالی، عنوان برترین شریک تجاری آلمان را به خود اختصاص داده، آمریکا باز هم خواستار محدود کردن دسترسی چین به بازار فولاد و آلومینیوم این کشور شده است.

روسیه نیز همچنان در حال مقابله با سیل فزاینده تحریم های آمریکا بوده و به تازگی از تجارت مس، نیکل و آلومینیوم با ایالات متحده و بریتانیا محروم شده است. اگرچه روسیه در پاسخ به این تحریم ها تلاش کرده تا سهم ارزهایی غیر از دلار را در سیستم تسویه خود افزایش دهد.

در سطح منطقه نیز، آمریکا با تهدید به قطع تبادلات ارزی، شرکت های ترک را در تجارت با روسیه تحت فشار گذاشته است. ترکیه اما علی رغم عضویت در پیمان ناتو، خواهان حفظ و تعمیق روابط اقتصادی و سیاسی خود با روسیه است. این کشور اخیراً طی تفاهم نامه ای که با گرجستان و آذربایجان و با هدف تسهیل رویه های گمرکی در امتداد راه آهن باکو- تفلیس- قارص منعقد کرده، به دنبال فرصتی کلیدی در حفظ نقش خود به عنوان مرکز تجارت شرق به غرب و رکن اصلی در کریدور میانی است.

عراق نیز در ساخت کریدور جاده ای اتصال بندر فاو به جاده توسعه، که منجر به تسهیل حمل و نقل کالا از این بندر به سایر نقاط عراق و کشورهای همسایه خواهد شد، پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. این بندر در صورت تکمیل، نقش مهمی در کاهش وابستگی عراق به نفت و به واردات ۷۰ میلیارد دلاری اش در سال گذشته میلادی خواهد داشت.

در سوی دیگر، عمان توانست با ارائه یک مدیریت مدرن و کارآمد، رکورد جدیدی در میزان ترانزیت کالا از طریق بنادر این کشور ثبت نماید. اگرچه همچنان پیش بینی ها از رشد اقتصادی این کشور در سال جاری و سال آینده رقمی جزئی و نشان دهنده این واقعیت است که عمان باید به سرمایه گذاری های خود در توسعه زیرساخت های این کشور ادامه دهد.

در بخش پژوهش های تازه، آنکتاد طی بروزرسانی گزارش تجارت و توسعه خود، رشد اقتصادی کندتری را برای جهان در سال ۲۰۲۴ پیش بینی نموده است. بانک جهانی نیز در خلال چند گزارش جدید، ضمن بررسی شاخص های اقتصادی منطقه خاورمیانه و هشدار نسبت به زوال اقتصادی غزه، وضعیت اقتصادی اروپا و آسیای مرکزی را نیز تحلیل نموده و چشم انداز به روزشده ای هم در مورد اقتصاد جنوب آسیا ارائه کرده است. علاوه بر این، بانک جهانی در گزارشی مجزا به تحلیل و ارزیابی تأثیرات فناوری های دگرگون کننده بر بخش حمل ونقل و تحول این بخش نیز پرداخته است.

مرکز پژوهش های اتاق ایران در حرکتی منسجم و کارشناسی، تهیه و انتشار سلسله گزارش های «پایش تحولات تجارت جهانی» را با هدف بررسی رویدادهای کلیدی در محیط ژئواکونومیک ایران در دستور کار قرار داده است و در این گزارش ها مسائل مهم روز از منظر تأثیرگذاری بر دیپلماسی اقتصادی و موقعیت ژئواکونومیک ایران موردبحث و بررسی قرار می گیرند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین